+ arguments?

Albert Sales

Les superilles i el dret al cotxe

[versión en castellano en DebateCallejero]

La posada en marxa del programa de superilles per part de l’Ajuntament de Barcelona ha revifat curiosos debats sobre mobilitat i urbanisme a la ciutat. Serveixi aquí la paraula curiosos com eufemisme, perquè la majoria de les opinions que tertulians i comentaristes aboquen en mitjans i xarxes socials reprodueixen arguments rancis sobre el protagonisme de l’automòbil a la ciutat, que no per ser usats milers de vegades adquireixen certa racionalitat.

Les superilles pretenen recuperar l’esperit de la planificació urbanística d’Ildefons Cerdà i crear unitats de tres per tres illes d’edificis de l’Eixample en què només es permeti el tràfic local, de manera que la resta del tràfic es concentri en els carrers i avingudes perifèriques, creant un espai pacificat de nou illes i els seus trams de carrer interiors. Sens dubte, la prova pilot que ha posat en marxa el consistori barceloní ha de ser sotmesa a debat un cop valorat el seu funcionament. Però el nivell discursiu de campanya anti-Colau que es desencadena amb cada projecte de l’Ajuntament de la capital catalana no permet cap discussió que desplegui arguments més extensos que un twit.19727971256_3140fc631e_z

Fruit de l’estat d’opinió generat en els últims dies, he tingut l’oportunitat de mantenir converses d’allò més diverses amb gent del meu barri que, dit sigui de passada, no està afectat per aquestes proves inicials, no forma part de l’Eixample, i fa vint anys que pateix intervencions urbanístiques per reduir el trànsit rodat i facilitar l’ús de l’espai urbà per part dels vianants. Un jubilat que ja no condueix afirmava que “no ho veu clar” i que “aquesta gent (referint-se al equip de govern de l’Ajuntament) vol omplir la ciutat de bicicletes”; un comerciant defensava amb convicció que als barris on es facin superilles el petit comerç perdrà afluència; una veïna que deia que d’haver sabut que cada vegada seria més complicat moure en cotxe per la ciutat no s l’hauria comprat; una senyora que, enfadadíssima, preguntava si l’Ajuntament creu que això és Holanda …

Les superilles són una concreció tècnica més de les múltiples estratègies posades en marxa des de fa dècades per limitar el regnat de l’automòbil a les ciutats. La demagògia usada en les campanyes de crítica salvatge al govern municipal de Ada Colau, no fan més que fer retrocedir els debats tres dècades. Qualsevol ciutat que pretengui forjar-se un futur sostenible ha d’aprofundir en polítiques de mobilitat que limitin, encara més, l’ús de l’automòbil. En el cas de Barcelona, la mesures en aquest sentit es vénen impulsant des de finals dels 80, amb gran acceptació dels veïnats i amb excel·lents resultats en la millora de l’espai públic per a la vida quotidiana.

La preocupació d’alguns per un projecte que no s’han molestat a conèixer situa els discursos en una superficialitat amb la qual és difícil lluitar per pensar les ciutats del futur. Si encara estem discutint sobre el “dret a l’automòbil privat” com ens plantejarem els riscos reals de millorar la qualitat de vida a la ciutat? De fet, un risc real per als veïnats que aconsegueixin reduir el trànsit és la gentrificació que acompanya les millores a l’espai urbà. Un equip d’investigadors de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) de la UAB, publicava una investigació fa unes setmanes en què mostrava com el creixement dels parcs i zones verdes en algunes zones de Poble Nou i Barceloneta havien empès els preus de habitatges a l’alça i havien accelerat el procés d’expulsió de població de renda baixa. Sense un creixement significatiu del parc d’habitatge social, correm el risc de millorar la ciutat per fer-la més exclusiva. Però els opinadors estan més preocupats pel dret al cotxe…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Setembre 20, 2016 by in Filosofant and tagged , , , , .
%d bloggers like this: